Griffbrettöl für Rosewood- und Ebony-Griffbretter

Ich finde es immer noch interessant, wie sehr die Meinungen dazu auseinander gehen.
André Waldenmaier war ja gar nicht so begeistert von Ballistol:

"Wenn noch mal einer Ballistol auf seine Gitarre schmiert, bekommt der von mir höchstpersönlich eine Tracht Prügel! Man muß wirklich NICHT seinem Gitarrenbauer zukünftige Reparaturen mit aller Gewalt erschweren. Es Gibt Griffbrettöle, die im Laufe der Zeit verdunsten. Andere Öle trocknen aus und bilden eine Schutzschicht in den Holzporen gegen Feuchtigkeit. Ballistol dagegen weicht das Griffbrett auf, hält es dauerhaft ölig und verhindert, daß Klebstoffe kleben bzw. stört bestehende Leimverbindungen und kricht unter vorhandene Lackierungen."


Leider kann ich den Original-Beitrag vom Musikmachen Forum nicht mehr hier verlinken, da das Forum nicht mehr existiert.
Aber hier hatte es auch schon ein anderer MB User zitiert.
 
  • Gefällt mir
Reaktionen: 3 Benutzer
Ein sehr interessanter Thread. Schon einmal Danke dafür.

Selber arbeite ich sehr gerne mit Holz so, dass ich diesen Thread schon länger verfolge.
Ballistol habe ich auch in meiner Werkstatt allerdings lediglich zur Konservierung/Rostschutz meiner Hobel- bzw Stecheisen.

Bisher hatte ich mir keinerlei Gedanken gemacht zum Pflegen meiner Gitarren Griffbretter. Ich gehe davon aus, dass die Griffbretter vom Hersteller in Öl eingelassen sind. Ist das so richtig?

Ein nicht aushärtendes Öl macht für mich zur Pflege des Griffbrettes, anders als z.B. bei einem Schneidbrett, wenig Sinn.

Was ich gerade nicht ganz verstehe ist das Teilweise Recht häufig das Griffbrett nachgeölt wird. Mag mir jemand dazu den Grund erklären?

Gruß Andreas
 
Was ich gerade nicht ganz verstehe ist das Teilweise Recht häufig das Griffbrett nachgeölt wird. Mag mir jemand dazu den Grund erklären?
Da scheiden sich die Geister mal wieder.
Die einen sagen für ein besseres Spielgefühl, die anderen damit das Holz nicht austrocknet und rissig wird, als Schutz für das Holz gegen alles mögliche.
Meiner Meinung nach völlig unnötig, alle 10 Jahre mal etwas ölen mag bei Tropenholz sinnvoll sein, aber wahrscheinlich reicht auch schon der Handschweiß zum konservieren.
Die Griffbretter sind ja nun mal keinen starken Witterungsbedingungen ausgesetzt, na gut vielleicht bei „Riders on the storm“ 🤣
Aber mit irgendwas müssen wir Gitarristen uns ja beschäftigen, wenn wir einen Grund zum „Nicht-Üben“ brauchen und zumindest Lemonoil riecht gut🤣
 
  • Gefällt mir
Reaktionen: 4 Benutzer
Ich poste hier jetzt mal einen langen Beitrag, den Terry McInturff (TCM Guitars) verfasst hat - da ich den sehr gut finde.
Ist zwar in Englisch, aber ihr könnt den zur Not auch per Google übersetzen lassen - ich belasse es beim Original, um da nicht versehentlich irgendeine seiner Aussagen zu verfälschen (und ausnahmsweise aufgrund der Länge nicht in kursiver Schrift, damit es besser lesbar ist).

Ich bin mir ziemlich sicher, dass manche von euch beim ein oder anderen Punkt widersprechen werden - so wie immer halt, wenn sich Experten streiten... ;)
Aber vielleicht könnt ihr trotzdem was damit anfangen. :)


"Hello all,

I've been involved with guitars full-time for approaching 43 years and have been involved with well over 50,000 stringed instruments in my roles involving repair/restoration, large-volume guitar manufacturing, and in the building of TCM (McInturff) guitars.

Time-and-again, the subject of fretboard oiling comes up, and so I'd like to take a few minutes to share with you the lessons that I've learned about fretboard oiling. There seems to be quite a bit of mis-information out there; hopefully we can clear that up via this post.

Kindly read the entire post for 100% of the information that you deserve!

1) Good reasons for (correctly and rarely) oiling a fretboard

A. After a period of time...if the guitar is being used as intended...there will be a build-up of congealed human skin oil and dead human skin cells on the fretboard that are unsightly to many. There is a procedure regarding how to clean a fretboard of these things, and oiling (correctly and rarely) is the final step. I will not describe that cleaning procedure at this time, but it is a stepwise procedure that has oiling (correctly and rarely) as it's "finale' ".

B. If the guitar has been stored unplayed for quite a long time, the copper content of the so-called "18% Nickel Silver" fretwire begins to dull and then to turn green. This will happen to a virtually unplayed guitar but any trace of human skin oil/acids will accelerate the discoloration (Stainless Steel fretwire is resistant to this phenomenon).

In this case, an abbreviated fretboard cleaning procedure is understandable and again, oiling (correctly) is the last step.

C. A desire to darken the color of the fretboard wood. This is a one-time procedure, kindly continue reading this post for more information.


2) The Bad Reasons for oiling a fretboard

A. "Preventing cracking of the fretboard"


Fretboards dry out, change dimensionally (shrink), and sometimes crack due to the loss of water vapor, i.e., water in it's gaseous state. Read on.

Fretboards made of the various members (approx 250 strong) of the Rosewood family of woods are typically loaded with natural resins; these woods (if of true musical instrument quality) are not prone to cracking...but they can. The Ebonies are far more prone to cracking due to loss of H2O vapor.
And an unfinished Maple fretboard, although it is hard, almost welcomes water vapor exchange with the atmosphere, despite it's density/hardness (these properties involve the structure of the cell wall).

It is a common misconception that a fretboard oil will prevent cracking, or dimensional change due to the loss of H2O vapor; this is incorrect.

Unless you plan to coat the fretboard with something like a thick layer of Cosmoline (which I trust that you will not do) there's no appropriate oil that presents much of any barrier to the exchange of H2O vapor.
Water molecules, when in gaseous form (H2O vapor) are in a highly excited state compared to water in it's liquid or solid form. The active H2O vapor molecules rather easily "shoulder their way past" any of the common oil molecules.

Many have mentioned that the "bore oil" formulated for woodwind instruments has been used for generations in order to prevent the cracking of these instruments. And...used properly this does help to preserve the integrity of a woodwind instrument!
*But "bore oil" does not prevent fretboard cracking/dimensional change on a guitar*
Why..and why not?
It's because the interior of a woodwind instrument is exposed to extremely high humidity when it is played; we all know that human breath is of high moisture content (breathe on a glass to see).
This moisture in human breath condenses into liquid water inside of the instrument...a very different situation than a guitar fretboard.

Bore oils and other oils do a great job at slowing the absorption of liquid water by the wood.
But they are no better than any other such oil at preventing the exchange of water vapor.
The repelling of liquid water via "bore oil" inside a woodwind instrument is of true value.

But it will not prevent your Clarinet from cracking if it's allowed to lose too much H2O content (vapor).

Here we see the difference between what I call "free water" (that which is trapped within the cell walls, and which is the first to come and go) and "bound water" (that which infiltrates the cell wall and which is slower to come-and-go)

B. "Re-hydrating a dry fretboard"

This is a common, and understandable, misconception.
As I've explained, fretboards dry-out, change dimensionally, and can sometimes crack due the loss of water vapor.
No fretboard oil will replace lost water vapor. There is negligible water vapor in oil. And it is the loss of water vapor that results in fretboard dimensional change (shrinking, "fret sprout", forward bowing of the neck) and sometimes cracking (particularly with the Ebonies).

Oils give the visual impression of "re-hydration", but that is all. At the microscopic level it can be seen that copious oiling can in time change the shape of the cell walls and the relationship between neighboring cells (species-dependent, oil dependent) but by that time all we see at the microscopic level is a weakening of the structure of the wood. In other words, damage.

Which leads to:

3) How (improperly) oiling a guitar's fretboard can cause damage

When a fretboard is oiled, it is not possible to prevent that oil from seeping-under the fret.
Especially when using a non-drying oil, this can result in an accumulation of oil under the fret which causes true harm to the guitar.
Here's how:
- Can soften the wood in the vital fret slot region (non-microbial "rot")
- Can provide a microbial environment (oil/substance-dependent), encouraging microbial activity that will actually digest the wood under the fret (microbial "rot")
- Can lessen the fret's "grip" on the wood....frets can pop-up causing buzzing/dead spots
- Can complicate refretting; the wood is infiltrated with oil and fret replacement is compromised/more difficult

Over-oiling a fretboard constitutes abuse of the instrument.

4) What oil is safe to use?

There are a number of products that are safe to use, but always test for yourself!
What they all have in common is that they all dry...they do not stay liquid. Here at TCM I use the commonly available "Watco Danish Oil"....sparingly. And you can darken the wood a bit via on of the darker shades of Watco.

5) How do I know if an oil is safe to use on my fretboard?

Wipe a streak of the oil on a pane of glass. If after 3 days it's not hard...or clearly getting hard....use it for something else, or dispose of it. Do NOT use any oil on your fretboard that "stays wet". Ever. If you've been doing-so, stop now for the health of your guitar.
For reasons explained above, any oil that does not dry, which stays wet, is an enemy of the integrity of your guitar. Repeated use of such constitutes harming your guitar.

6) How often is it safe to oil my fretboard?

Once every year is okay, if you go light and don't soak it on.

7) I enjoy cleaning my fretboard and playing on a nice, clean surface. Anything that I can do besides oiling that's safe for my guitar, and looks good/feels good?

Regular use constitutes the best care! The wood and frets will become burnished and smooth via regular use. But if you have a stable of guitars, some will get more playing-time than others.

Keeping in mind that NOTHING should be applied to your fretboard heavily....no "soaking" etc...Johnson's Paste Wax is safe. Be artistic in application...a thin film that's allowed to dry, followed by buffing with a soft cloth. I'm OK with somebody doing that every 100 hours of playing time.

8) If the main-aim is to prevent the fretboard from losing/taking-on water vapor, and oils cannot prevent this effectively, what do I do to prevent excessive drying/shrinking...even cracking? Or...getting too wet/swelling?

Store the guitar in an environment that doesn't encourage drying-out.
-Case humidifiers
-Your home's HVAC settings
-Etc

Remember, it is all about preventing your fretboard from experiencing extended swings in the ambient environment. Your fretboard will experience swings in it's moisture content (i.e. trapped water vapor) in a direct relationship to the environment to which it is exposed.

And the degree to which the wood reacts to it's environment is both generally species-dependent AND dependent upon the particular example of that species.

AND it's confusing in that "hardness does not equal stability" which explains why rock-hard ebony can be more of a problem that are it's softer Rosewood neighbors....in general. "Hard Maple"??? moves far faster (i.e. faster moisture exchange) than certain softer woods.

However it must be said that the touring, professional musician cannot be expected to coddle a guitar to perfection. There are ways to acclimate a guitar for a regional tour (different topic) but for a big tour that occupies many months and many locales, over various seasons etc it's often the raw quality of the guitar build that presents the least trouble under "combat conditions".

9) Summary

-Fretboards dry/shrink and sometimes crack due to the loss of water vapor
-Fretboard oiling does not prevent the exchange of water vapor with the ambient atmosphere
-Fretboard oiling does not replace lost water vapor..there is no water vapor in oil
-
Fretboard oiling should be done rarely...a light coat once per year is ok..do not soak the wood
-The only safe oil for a fretboard is one that dries
-Non-drying oils can damage the guitar; test for drying before applying to a guitar no matter what the label claims
-
The best fretboard maintenance = using the guitar regularly
- The only way to prevent water vapor loss is to control the RH of the environment that the wood is exposed to


Hopefully this post will provide 100% of the information needed on this subject.
Enjoy making music!!!

Your friend in guitars,
Terry
Terry McInturff (aka TCM)
Terry C. McInturff Guitars"

Quelle > Klick <
 
  • Gefällt mir
  • Interessant
Reaktionen: 8 Benutzer
Ich nutze diese Mittel eher zur Entfernung von Schmutz, da sich dieser so besser löst. Oder wie geht ihr bei der Entfernung von Schmutz vor?
 
  • Gefällt mir
Reaktionen: 1 Benutzer
  • Haha
Reaktionen: 2 Benutzer
Danke für das Zitat. 👍

Da liege ich als Holzwerker doch nicht so ganz falsch. Kann mich also eher um das lernen meiner spielerischen Fähigkeiten als die pflegerischen Fähigkeiten kümmern.

Gründe zum nicht üben finde ich auch so. 🤫

Gruß Andreas
Beitrag automatisch zusammengefügt:

Das wichtige erscheint mir die Wurzelbürste.
 
  • Gefällt mir
Reaktionen: 1 Benutzer

Aber BITTE kommt mir hier jetzt wirklich niemand damit! :govampire:

Tut sich nichts vom Preis, scheint tatsächlich Mengenabhängig zu sein.

Hm, ich meine bei Anazon das gesehen zu haben mit umgerechnet etwa 75,-/Liter, wenn man es in so einem Pullchen kauft und mit etwa 24,-/Liter je nach Größe einer Spraydose. Also bei mir wäre das dann arg preisunterschiedlich... :gruebel:

Aber wie schon geschrieben: bei mir käme es höchstens auf was Metallisches. Um zum Thema zurück zu kömmen: Fürs Griffbrett habe ich ja L******l. :whistle: :evil:
 
Zuletzt bearbeitet:
Hm, ich meine bei Anazon das gesehen zu haben mit umgerechnet etwa 75,-/Liter, wenn man es in so einem Pullchen kauft und mit etwa 24,-/Liter je nach Größe einer Spraydose. Also
Möglich, bei mir im Baumarkt um die Ecke 50ml Inn Glasflasche und 50 ml Sprühdose
beide 3,25 €. Aber jetzt wird’s zu OT.
 
Ich nutze diese Mittel eher zur Entfernung von Schmutz, da sich dieser so besser löst. Oder wie geht ihr bei der Entfernung von Schmutz vor?
In den 90ern als ich ne gebrauchte Strat von meinem ersparten kaufte, habe ich den Siff des Vorbesitzers mit einem feuchten Schwamm entfernt.
 
  • Gefällt mir
Reaktionen: 1 Benutzer
Zur Reinigung vertraue ich auf die gute Lösung von Dr. Best mit etwas Spüle im Extremfall und dem nötigen "ellbow grease":



Unknown.jpeg


EDIT: War gerade auf dem Weg in ein Feedbackgespräch mit einem Mentee und dachte eigentlich, ich hätte gar nicht auf Senden gedrückt. Sorry.
 
Zuletzt bearbeitet:
Dein Anhang funktioniert nicht
 
  • Interessant
Reaktionen: 1 Benutzer
Dein Anhang funktioniert nicht
Weil es so streng geheim ist. Der würde Dich total umhauen. Die Antwort auf die Frage nach der richtigen Griffbrettpflege würde Dich nur verunsichern!

Also tatsächlich pflege ich meine Gitarren vor allem dann mit Öl, wenn mir gerade spielerisch nichts mehr einfällt oder ich eigentlich üben sollte. Das sieht auch kurzfristig gut aus. Leinölfirnis zieht gut ein (vor wenigen Tagen ausprobiert), riecht aber streng für mich. Lemonoil zieht nicht so gut ein, riecht aber super. Ist das hier ein Sommerlochstopfen? :ROFLMAO:
 
  • Haha
  • Gefällt mir
Reaktionen: 4 Benutzer

Ähnliche Themen


Unser weiteres Online-Angebot:
Bassic.de · Deejayforum.de · Sequencer.de · Clavio.de · Guitarworld.de · Recording.de

Musiker-Board Logo
Zurück
Oben