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broeschies
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Dieser Herr hier gilt übrigens als derjenige, der den "gefährlichen Tenorgesang" (= das Hochpushen der Vollstimme) quasi salonfähig gemacht hat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gilbert_Duprez
Aber auch damals wurde diese Art von Gesang schon mit einer potenziellen "Gefahr für die Stimmgesundheit" in Verbindung gebracht
Vor dem Hintergrund finde ich es witzig, dass die Klassiker von heute gerne mal das Contemporary-Belting als "gefährlich" einstufen, das klassische aber als "gesund".
https://en.wikipedia.org/wiki/Gilbert_Duprez
In 1831, in Lucca, Duprez took part in the premiere Italian performance of Guglielmo Tell, singing for the first time (in an opera theatre) a high C sung not in the so-called falsettone register,[1] as other tenors of that time were accustomed to do, but with a full voice, often described as coming "from the chest".
Aber auch damals wurde diese Art von Gesang schon mit einer potenziellen "Gefahr für die Stimmgesundheit" in Verbindung gebracht
Duprez was a small man and, regrettably, the chest high C was an element of his vocal mechanism which soon took a toll on his physical resources. According to Berlioz, his voice sounded "hardened" as early as 1838, at the premiere of Benvenuto Cellini, and over the next 10 years, despite some isolated successes, his singing continued to deteriorate. Finally, Duprez was driven into an early retirement from the stage and he took up teaching.
Vor dem Hintergrund finde ich es witzig, dass die Klassiker von heute gerne mal das Contemporary-Belting als "gefährlich" einstufen, das klassische aber als "gesund".