Blues Jam von "Einsteigerbereich:An alle Blueser hier im Forum: Zeigt was Ihr fühlt!"

P.S. hier ist grade zu viel los, ich mache diesmal nicht mit.

Gruß
Martin
 
Ok dann also die Teilnehmerliste. Bitte bescheid geben, wenn da jemand nicht bei ist, der teilnehmen wollte oder umgekehrt.
Ich schlage vor, wir orientierten uns grob an der Liste und weichen davon ab, wenn jemand schnell zwischenspielen will und Zeit hat.

@JoeBeaulais
@redstrat95
@VoidPointer
@Stratomano
@Anfängerfehler!
@TomBom
@OliverT
@kingbritt
@-N-O-F-X-
@nasi_goreng
@chris_sun
@Ben zen Berg
@InTune

Wie ist es ansonsten noch mit weiteren Interessenten? Zum Beispiel @B.B ?
 
  • Gefällt mir
Reaktionen: 3 Benutzer
mimimimimi...... du hast mich vergessen :cry:

Aber gerne hinten, diese Woche und das Wochenende dazu sind schon komplett verplant.
 
Bin ja neu hier.

Deshalb wohl auch eine Frage die jeder beantworten kann :)

Der Backing Track geht ja ewig und das Intro ist auch drauf. Auch der Part mit der Melodie.

Von wann bis wann vom Backing Track, soll das Solo sein?

Gruss Oliver
 
Ich müsste dieses Mal leider passen.
 
Der Backing Track geht ja ewig und das Intro ist auch drauf. Auch der Part mit der Melodie.
Von wann bis wann vom Backing Track, soll das Solo sein?
Das Intro sind 5 Takte, die bekommt der Erste Spieler quasi geschenkt und darf damit machen was er will.
Dann kommen immer 32+4 Takte (Strophen + Refrain). Also immer nach dem Refrain ist der Nächste dran. Die Lead-Schnipsel, die bei den Strophen dazwischen sind können um- oder überspielt werden ganz nach Geschmack. Ich hab' wie gesagt versucht sie weitestgehend zu eliminieren wollte aber ein paar drinnelassen weil das Lick ja doch irgendwie dazugehört
 
Also hier die neue Liste nach Rückmeldungen einzelner Teilnehmer:


@JoeBeaulais
@redstrat95
@VoidPointer
@Stratomano
@Anfängerfehler!
@OliverT
@kingbritt
@-N-O-F-X-
@chris_sun
@Ben zen Berg
@InTune
@thorwin
 
  • Gefällt mir
Reaktionen: 3 Benutzer
Dann kommen immer 32+4 Takte (Strophen + Refrain). Also immer nach dem Refrain ist der Nächste dran. Die Lead-Schnipsel, die bei den Strophen dazwischen sind können um- oder überspielt werden ganz nach Geschmack. Ich hab' wie gesagt versucht sie weitestgehend zu eliminieren wollte aber ein paar drinnelassen weil das Lick ja doch irgendwie dazugehört
Alles klar (y)
 
Moin,
bei mir wird’s wohl auch nichts; bin die nächste Woche weg, dann nur eine Woche ‚Luft‘ für viel zu viele Dinge - u.a. Vorbereitung auf die Woche danach im Blues Camp Göhren 👍🎸. Werde aber am Ball bleiben und mi h ggf. doch noch anmelden
Go and have fun!
 
  • Gefällt mir
Reaktionen: 1 Benutzer
Mir wirds vor Dienstag auch nicht reichen, ich gebe also weiter an @VoidPointer
 
Moin,
ich kann leider diesmal nicht teilnehmen. Hatte mich eigentlich auch nicht angemeldet.
Sorry, vielleicht beim nächsten wieder.
 
So schnell kann’s gehen mit der Poleposition.😱 Ich werde mal loslegen
 
  • Gefällt mir
Reaktionen: 1 Benutzer
Hey zusammen,
darf man noch mitmachen? Ich würde mich sehr freuen!

Grüße Daniel
 
  • Gefällt mir
Reaktionen: 6 Benutzer
Bzgl. Skalenmaterial hab ich mal Chat-GPT gefragt, ich find die Antworten gar nicht so schlecht, vor allem auch in ihrem Zusammenhang bei den Nachfragen... Klingt erst mal schlüssig - mal probieren ob das so hinhaut ;-)
>>> what is a good scale to play a rock guitar solo over the chord progression Dm F C Dm

A popular scale choice for playing a rock guitar solo over the chord progression Dm F C Dm is the D minor pentatonic scale. The D minor pentatonic scale consists of the following notes: D, F, G, A, and C. It is a versatile scale that works well over a variety of rock and blues contexts.
When soloing over the Dm chord, you can emphasize the D, F, and A notes from the D minor pentatonic scale. As the chord changes to F, you can shift your emphasis to the F, A, and C notes. Finally, when the chord changes to C, you can focus on the C, E, and G notes.
By using the D minor pentatonic scale and targeting the chord tones during each chord change, you can create melodic phrases that fit well with the chord progression and capture the rock sound you're aiming for. Remember to experiment and add your own personal touches to make your guitar solo unique and expressive.

>>> How can I make it sound more blues-like

To make your rock guitar solo sound more blues-like over the chord progression Dm F C Dm, you can incorporate the D blues scale. The D blues scale is derived from the D minor pentatonic scale by adding an additional note, the blues note, which is a flattened fifth (Ab in the case of D blues).
The D blues scale consists of the following notes: D, F, G, Ab, A, and C. By adding the blues note (Ab) to the D minor pentatonic scale, you introduce the characteristic blues sound and create additional opportunities for expressive and soulful playing.
Here are a few techniques you can use to emphasize the blues sound:
  1. Bend notes: Blues guitarists often use string bends to add a touch of emotion to their playing. Experiment with bending notes, especially the G and Ab notes, to infuse your solos with a bluesy feel.
  2. Vibrato: Employ vibrato techniques to add a sense of depth and expression to sustained notes. It can help give your solos a bluesy touch.
  3. Slides: Incorporate slides into your playing by sliding between adjacent notes. Slides can add a smooth and bluesy glide to your phrases.
  4. Double stops: Experiment with playing double stops, which involve playing two notes simultaneously. Combining notes from the D blues scale in double-stop patterns can create a bluesy and melodic sound.
  5. Call and response: Use the call-and-response technique by playing a melodic phrase and then responding to it with a complementary phrase. This technique is common in blues music and can add an authentic blues feel to your solos.
Remember, blues playing is often characterized by expressive techniques, rhythmic variations, and a soulful delivery. So, feel free to experiment, explore different phrasing options, and inject your own personal style into your guitar solos.

>> What is a good modal scale to add more color to the solo?

To add more color and modal flavor to your rock guitar solo over the chord progression Dm F C Dm, you can incorporate the D Dorian mode. The D Dorian mode is derived from the C major scale and has a unique sound that can add an interesting twist to your soloing.
The D Dorian mode consists of the following notes: D, E, F, G, A, B, and C. It is similar to the D minor scale, but with a raised sixth (B instead of Bb), which gives it a distinct sound.
Here are a few tips on using the D Dorian mode effectively:
  1. Emphasize the Dorian sound: Focus on the D, F, G, A, and C notes from the D Dorian mode to highlight its characteristic sound. These notes will work well over the Dm and F chords in the progression.
  2. Utilize the raised sixth: Incorporate the B note into your phrases to take advantage of the Dorian mode's unique color. The B can add a sense of tension and release when used strategically.
  3. Modal interchange: Experiment with incorporating notes from the D Dorian mode over the C chord as well. Since the C chord is not directly in the D Dorian mode, this technique, known as modal interchange, can add additional harmonic interest to your solo.
  4. Modal sequences: Explore creating melodic sequences or patterns using the notes of the D Dorian mode. This can help create memorable and cohesive solos that showcase the modal sound.
Remember to balance the use of the D Dorian mode with other scales mentioned earlier, such as the D minor pentatonic and D blues scales. By integrating the Dorian mode, you can introduce fresh melodic ideas and expand the tonal palette of your guitar solo, making it more colorful and intriguing.

>>> The progression changes to C G C Bb for the chorous, what scale can be used then?

For the chord progression C G C Bb in the chorus, you can use the C Mixolydian scale to create an appropriate and melodic guitar solo. The Mixolydian mode is commonly used over dominant chords, and since the C chord in the progression is a dominant chord (C7), the C Mixolydian scale fits well.
The C Mixolydian scale consists of the following notes: C, D, E, F, G, A, and Bb. It is similar to the C major scale, but with a flattened seventh (Bb instead of B), which gives it a distinct sound.
Here are some tips for using the C Mixolydian scale effectively:
  1. Emphasize the Mixolydian sound: Focus on the C, E, F, G, A, and Bb notes from the C Mixolydian scale to highlight its characteristic sound. These notes will work well over the C and G chords in the progression.
  2. Utilize the flattened seventh: Incorporate the Bb note into your phrases to capture the unique flavor of the Mixolydian mode. This note creates a bluesy and slightly unresolved sound when played over the dominant chords.
  3. Chord tones: Pay attention to the chord tones of each chord in the progression. While the C Mixolydian scale fits the overall progression, you can emphasize the specific chord tones (C, E, G, Bb for C7, and G, B, D for G) during each chord change to add more depth and connection to the chords.
  4. Bluesy techniques: Since the Bb chord is introduced in the chorus, you can further enhance the bluesy feel by incorporating blues techniques like bends, slides, and expressive phrasing.
Remember to balance the use of the C Mixolydian scale with other scales previously mentioned, such as the D minor pentatonic, D blues, and D Dorian modes. By integrating different scales and their corresponding sounds, you can create a diverse and captivating guitar solo that complements the chord progression in the chorus.
 
  • Gefällt mir
  • Interessant
  • Wow
Reaktionen: 3 Benutzer
Na dann aktualisiere ich mal und Sorry @Stratomano für die unfreiwillige Einberufung. Ich hab einfach mal optimistisch alle bisherigen Teilnehmer wieder rein genommen.

@X-Engineer Na klar! Ich habe Dich mal an das Ende der Liste eingefügt. Kannst aber wenn Leerlauf ist, weil jemand erst in ein paar Tagen Zeit findet jederzeit vorher "einspringen".


@VoidPointer
@Anfängerfehler!
@OliverT
@kingbritt
@-N-O-F-X-
@chris_sun
@Ben zen Berg
@InTune
@thorwin
@X-Engineer
@redstrat95
 
  • Gefällt mir
Reaktionen: 2 Benutzer
Die .WAV Dateien werden ja immer recht groß (350-450MB) typischerweise. Ist meistens nicht wirklich ein Problem nervt aber auch manchmal.
Spricht etwas dagegen .FLAC (verlustfreie Audio Kompression) zu verwenden? Ich glaube dass eigentlich jede Software das heutzutage kann, oder liege ich da falsch? Damit sind wir dann mehr so bei 140MB für 25-Minuten 48kHz/24bit.
 
  • Gefällt mir
Reaktionen: 1 Benutzer
Da richte ich moch nach euch, mit nem 250er DSL macht das keinen großen Unterschied für mich beim Up-/Download :D

Nur MP3 oder andere verlustbehaftete Verfahren sollten wir nicht nutzen
 
  • Gefällt mir
Reaktionen: 1 Benutzer
Moin,

Grade frisch aufgetischt ... falls es hier für jemanden interessant sein sollte ...

2305_blues_jazzfestival_630x378_v01.jpg



mehr Info hier

Gruß
Martin
 
  • Gefällt mir
Reaktionen: 1 Benutzer
Na dann aktualisiere ich mal und Sorry @Stratomano für die unfreiwillige Einberufung. Ich hab einfach mal optimistisch alle bisherigen Teilnehmer wieder rein genommen.

@X-Engineer Na klar! Ich habe Dich mal an das Ende der Liste eingefügt. Kannst aber wenn Leerlauf ist, weil jemand erst in ein paar Tagen Zeit findet jederzeit vorher "einspringen".
Ja schön! ich weiß Bescheid, dann ma los :m_elvis:
 
So, here we go - das war jetzt gar nicht so einfach wie es schien aber bevor ich hier jetzt 3000 Takes versuche sollte es einfach mal weiter gehen
Zur späten Stunde gab es aus Lärmschutzgründen wieder ein "in the box" Rig:
Screenshot 2023-05-25 at 22.48.35.png



WeTransfer -> https://we.tl/t-mYA8qvKbO6

Weiter gehts mit @Anfängerfehler!

und dann...
OliverT
kingbritt
-N-O-F-X-
chris_sun
Ben zen Berg
InTune
thorwin
X-Engineer
redstrat95
 
  • Gefällt mir
Reaktionen: 4 Benutzer

Ähnliche Themen


Unser weiteres Online-Angebot:
Bassic.de · Deejayforum.de · Sequencer.de · Clavio.de · Guitarworld.de · Recording.de

Musiker-Board Logo
Zurück
Oben