Nach meinen Erfahrungen ist es durchaus so, dass der Wellenwiederstand des Kabels unter 1 Bedingung zu vernachlässigen ist :
Bei Leitungslängen kleiner Lamda/4
UND einer Leitung mit homogenem Wellenwiderstand.
Deckt sich auch mit den Forschungsergebnissen von Dr.Ing. Franz Sammüller ~1990 bis 1995 für Breitband Kabelnetze mit Twisted Pair...
Da ich Bedingt durch meine Anwendung die Kabel über passive Patch Bays führen muss, könnten Kabel mit verschiedenem Wellenwiederstand "auftauchen"
Lange Zeit habe ich gerätselt woran meine MIDI Verkabelung krankte. Bis ich drauf gekommen bin dass meine Kabel "zu unterschiedlich" waren.
Hängt auch von den Geräten ab. Bei alten Geräten ist die Treiberstufe diskret als Open Collector Transistor ausgeführt, danach wuren meistens integrierte Treiberschaltungen eingesetzt. Neue Geräte haben den UART und Treiber bereits im Prozessor. Und genau im Letzten Fall machen länge Kabel ( gemischt ) Probleme bei Längen über 10m.
Leider brauche ich mindestens 12m Kabel ... Ich muss mehrfach zwischen meinem VBass und dem GR55 von Roland ins MIDI Rack und zurück ...
Seit ich "homogene" Kabel verwende, ist das ok. Es gibt z.B. von Sommer ein Mikrokabel mit <50 Ohm Wellenwiderstand, dass in Kombination mit "Diodenkabeln" oder normalen Mikrokabeln "Ärger" machen kann ( wenigstens bei mir ) ...
Mit 110Ohm +/-10 % mit dem symetrischen Belden Kabel habe ich keine Probleme ( bei allen Anwendungen ) . Also hitting several Birds with one stone ...
Vielleicht so als Hinweis: Berufsbedingt bin ich mir sicher, daß ich qualifiziert Urteilen kann. Ich bin Ingenieur für Elektro- und Nachrichtentechnik, mit digitaler Signalverarbeitung analoger Signale als Diplomarbeit, mit 25 Jahren Erfachrung in Infrastrukturverkabelungen in Studios, Rundfunkanstalten, Rechenzentren und Kabelfernsehnetzen. Ich habe auch schon mal Midi über Glasfaser auf 10 KM Reichweite gebracht... oder über 3km auf Koaxkabeln.
In der Studiotechnik und der Telefonie gab und gibt es immer noch die klassischen Syteme mit 600 Ohm Quellimpedanz und 600 Ohm Abschluss. Aber es wird immer wieder darüber diskutiert ...
http://www.fohonline.com/home/28-theory-and-practice/2264-is-your-impedance-matched.html
Wobei bei dieser Diskussion immer von Innenwiderstand nahe 0 in der Quelle und Innenwiderstand der Senke nahe Unendlich ausgegangen wird. Bei Midi ist es aber - wie richtig von dir festgestellt - genau anderst herum. Und - bei MIDI - sprechen wir über 100 KHZ Bandbreite ( bedingt durch die Codierung der Signale ) bei ~30 KBaud
Grade bei der Telefonie läuft das auch problemlos auf ( homogenen ) 120 Ohm Kabeln, solange keine puppinisierte Leitungen zum Einsatz kommen.
https://www.fmsystems-inc.com/the-600-ohm-audio-standard-where-did-it-go/
Als Kabel kommen dabei I-Y(ST)Y xx*2*0,6 ( oder 0,8) ST3 BG oder LG ( Bündel- oder Lagenverseilt ) zum Einsatz.
Nur so als Buchtipp : Grundlagen der Verkabelung , Siemens AG, erschienen in den 70er Jahren, Autoren Günther Mahlke / Peter Gössing . Günther Mahlke war Bereichsleiter Nachrichtenkabel bei Siemens, bis zu seinem Krebstod vor etwa 20 Jahren. Das Buch ist leider nur noch atiquarisch erhältlich...
Die Freiraumimpedanz im Vakuum ist kein beschränkender Faktor für den Wellenwiderstand einer TP Leitung ...
Schnipp ...
Wikipedia definition: The characteristic impedance or surge impedance (usually written Z0) of a uniform transmission line is the ratio of the amplitudes of voltage and current of a single wave propagating along the line; that is, a wave travelling in one direction in the absence of reflections in the other direction. Characteristic impedance is determined by the geometry and materials of the transmission line and, for a uniform line, is not dependent on its length. The SI unit of characteristic impedance is the ohm. The characteristic impedance of a lossless transmission line is purely real, with no reactive component.
The formula for characteristic impedance is Zo = sqrt(L/C) – this is the impedance for a lossless line.
To achieve this characteristic impedance we need two things, firstly the inductance in the cable, and secondly the capacitance between the cable and ground ( or the 2nd wire in a TP Cable ) . These each present a complex impedance of opposite polarity and thus come together to form a real impedance. The impedance of the cable is typically determined by the selection of cable geometry and the used insulation materials.
Schnapp ...
Es gibt also durchaus z.B. 600 Ohm Kabel
Schnipp ...
110 ohms: If you have balanced AES/EBU type digital audio lines, you’ll want 110 ohm AES/EBU cable because the system is matched to this impedance.
120 ohms: 120 ohms is the typical nominal impedance of many telecom cables (differential impedance) at the frequencies used by communications systems like ISDN, ADSL, E1 and T1 (cable impedance is somewhat higher at voice frequency range is considerably higher, typically around 600 ohms). 120 ohms is also the impedance level used on many RS-485 systems and suitable for CAN bus. For RS-485 networks twisted pair wire with a characteristic impedance of 120 ohms is recommended with 120 ohm termination at each end of the communications line
The impedance of telephoen wiring is typically around 100-120 ohms at the frequencies ADSL system uses. The cable impedance is somewhat higher at voice frequency range, considerably higher than 100 ohms, and where where historical 600 ohms impedance comes to picture (cable might not be exactly 600 ohms for voice, but that’s what devices are designed for).Read more at: http://www.epanorama.net/documents/telecom/adsl_filter.html
150 ohms: An early example of shielded twisted-pair is IBM STP-A, which was a two-pair 150 ohm foil shielded cable defined in 1985 by the IBM Cabling System specifications, and used with token ring or FDDI networks.
300 ohms: 300 ohms is commonly used twin-lead antenna cable impedance. Twin-lead is supplied in several different sizes, with values of 600, 450, 300, and 75 ohms characteristic impedance. The most common, 300 ohm twin-lead, was once widely used to connect television sets and FM radios to their receiving antennas (today it has been largely replaced with 75 ohm coaxial cable feedlines). Twin-lead is still used in amateur radio stations as a transmission line for balanced transmission of radio frequency signals. Half-wavelength folded dipole, commonly seen on television antennae, has a 288 Ω impedance.
600 ohms: 600 ohms is telephone line nominal impedance and old balanced audio standards Matched impedance was once used in professional audio systems, but nowadays it is rare to find any 600 ohms matched-impedance audio equipment outside venerable broadcast institutions.The istory of 600 ohms impedance comes from telephone companies – Telegraph companies used a vast network with a huge installed base of open wire pair transmission lines strung along wooden poles. Typical lines used AWG 6 wire at 12 inch spacing and the characteristic impedance was about 600 ohms. Early telephone companies started to use those, therefore 600 ohms became the standard impedance for these balanced duplex (bi-directional) wire pairs and subsequently most telephone equipment in general. The wiring to the subscriber in telephone networks is generally done in twisted pair cable. Its impedance at audio frequencies, and especially at the more restricted telephone band frequencies, is far from constant. This might be quoted as a nominal 600 Ω impedance at 800 Hz or 1 kHz. Below this frequency the characteristic impedance rapidly rises and becomes more and more dominated by the ohmic resistance of the cable as the frequency falls.At higher frequencies impedance drops due larger effect of capacitance and inductance (at hundreds of kHz to MHz range it typically is in 100-120 ohms range).
Schnapp ...
Deine Annahme zur Freiraumimpedanz vs Kabelimpedanz würde fast schon reichen um bei der Tonmeisterprüfung durchzufallen, bzw. einen erheblichen Zweifel an deiner Kompetenz begründen ...