DschoKeys
HCA Workstation (Yamaha)
Hallo Leute,
nachdem das Thema in letzter Zeit häufiger aufgekommen ist (z.B. hier oder hier), ob Rolands SuperNatural im Integra, Jupiter etc. (im Gegensatz z.B. zu den neueren HP-/LX-Pianos, die neuerdings komplett modelliert sind) nun reines Modelling sei, oder eher eine Kombination aus Samples und Modelling, dachte ich, dass man diese Diskussion mal in einen gesonderten Thread auslagern könnte.
Folgendes habe ich dazu gefunden (Quelle ist hier ein Roland-Mitarbeiter):
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Zu den SuperNatural-Pianos im RD800/FP-50:
"On the RD800 there are 33 total Supernatural Acoustic pianos on board. All based on an 88 key 4 level multi sample, with Modelling filling in the gaps for 128 total levels of expression. There are 3 total variations of the SuperNatural Acoustic Pianos on the FP-50."
"I had no idea that the SuperNATURAL Acoustic Pianos were sample based, with modelling filling in the velocity level gaps, I thought they were entirely modelled based on the sample."
"It was a total oversimplification of what the modelling tech actually does, but at it's core yes that's what SuperNatural does. Also, all the resonances (String, Hammer, Key-Off, Duplex Scale, etc etc etc.) are also controlled and changed dynamically by SuperNatural. There's more, but I hope this clears it up a bit."
http://www.pianoworld.com/forum/ubb...e:_ROLAND_RD-800_USER_THREAD.html#Post2291419
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Anderer Thread zu den neuen HP-/LX-Modellen:
"The piano tone will be familiar to a Roland owner, and someone who liked what the original sampled+modelling SUPERNatural brought to the table."
"So unlike previous SuperNATURAL Pianos, which used attack transients for the beginning of the sound creation process, there is no sampling involved here. "
http://www.pianoworld.com/forum/ubb...:_New_Series_of_HP_and_LX_Pi.html#Post2449710
"Basically in the SuperNatural engine, the attack is sampled. That's it. The rest of the piano tone is done through modelling. (Decay, resonances etc.)"
www.pianoworld.com/forum/ubbthreads.php/topics/2416300/Re:_Yamaha_CLP_5xx_vs_Roland_H.html#Post2416300
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Vielleicht haben die beteiligten User (@hairmetal81, @mojkarma, @Michael Burman, @specialplant, @Tolayon...und alle anderen Interessierten natürlich auch) ja Lust, das Ganze hier weiterzuführen. Ich denke, das beschriebene Prinzip lässt sich auch auf die meisten anderen (bisherigen) akustischen (Nicht-Piano-) SuperNatural-Sounds übertragen, und das Thema muss auch nicht unbedingt auf die Firma Roland beschränkt sein...
Viele Grüße,
Jo
nachdem das Thema in letzter Zeit häufiger aufgekommen ist (z.B. hier oder hier), ob Rolands SuperNatural im Integra, Jupiter etc. (im Gegensatz z.B. zu den neueren HP-/LX-Pianos, die neuerdings komplett modelliert sind) nun reines Modelling sei, oder eher eine Kombination aus Samples und Modelling, dachte ich, dass man diese Diskussion mal in einen gesonderten Thread auslagern könnte.
Folgendes habe ich dazu gefunden (Quelle ist hier ein Roland-Mitarbeiter):
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Zu den SuperNatural-Pianos im RD800/FP-50:
"On the RD800 there are 33 total Supernatural Acoustic pianos on board. All based on an 88 key 4 level multi sample, with Modelling filling in the gaps for 128 total levels of expression. There are 3 total variations of the SuperNatural Acoustic Pianos on the FP-50."
"I had no idea that the SuperNATURAL Acoustic Pianos were sample based, with modelling filling in the velocity level gaps, I thought they were entirely modelled based on the sample."
"It was a total oversimplification of what the modelling tech actually does, but at it's core yes that's what SuperNatural does. Also, all the resonances (String, Hammer, Key-Off, Duplex Scale, etc etc etc.) are also controlled and changed dynamically by SuperNatural. There's more, but I hope this clears it up a bit."
http://www.pianoworld.com/forum/ubb...e:_ROLAND_RD-800_USER_THREAD.html#Post2291419
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Anderer Thread zu den neuen HP-/LX-Modellen:
"The piano tone will be familiar to a Roland owner, and someone who liked what the original sampled+modelling SUPERNatural brought to the table."
"So unlike previous SuperNATURAL Pianos, which used attack transients for the beginning of the sound creation process, there is no sampling involved here. "
http://www.pianoworld.com/forum/ubb...:_New_Series_of_HP_and_LX_Pi.html#Post2449710
"Basically in the SuperNatural engine, the attack is sampled. That's it. The rest of the piano tone is done through modelling. (Decay, resonances etc.)"
www.pianoworld.com/forum/ubbthreads.php/topics/2416300/Re:_Yamaha_CLP_5xx_vs_Roland_H.html#Post2416300
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Vielleicht haben die beteiligten User (@hairmetal81, @mojkarma, @Michael Burman, @specialplant, @Tolayon...und alle anderen Interessierten natürlich auch) ja Lust, das Ganze hier weiterzuführen. Ich denke, das beschriebene Prinzip lässt sich auch auf die meisten anderen (bisherigen) akustischen (Nicht-Piano-) SuperNatural-Sounds übertragen, und das Thema muss auch nicht unbedingt auf die Firma Roland beschränkt sein...
Viele Grüße,
Jo
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