So, ich habe jetzt mal in die Specs geschaut.
Ich persönlich mag die EL84 Röhren überhaupt nicht, da der Bass so seltsam ist. Ich habe es nicht nachgeschaut, aber vielleicht kannst Du auch 6V6 verwenden. Das müsste im Manual stehen.
Die Mesa Amps sind in ihrer Ausstattung nicht ganz simpel, siehe unten. Man muss sich da etwas einarbeiten, um zu verstehen, was möglich ist und wie man zu seinem Sound kommt. Ich würde mich an Deiner Stelle erst einmal ausschließlich mit dem Rhythm Channel, also dem oberen beschäftigen. Ich denke, dass Du mit den beiden rückwärtigen Schaltern da schon weiter kommst, wenn Du den einen auf FAT und den anderen auf TUBE stellst.
Du hast also einen Class A Amp. Das ist schaltungstechnisch grundsätzlich eher in Richtung Vox ausgerichtet. Es gibt z.B. keinen PRESENCE Regler. Darüber hinaus hast Du zwei unabhängige Preamps, die Du auch so betrachten solltest. Deshalb gehe ich davon aus, das V1-3 der obere Preamp ist und V4-6 der Lead Channel.
In meinem Manual gibt es ein Schaubild zur Röhrenbestückung, das gibt es beim Maverick nicht. Wie unten zu sehen, sind die Preamps mit 12AX7 bestückt. Da kann man, so wie ich es schon schrieb, entsprechend der Eigenschaften, mal die Typen anderer Hersteller ausprobieren. Mesa Boogie hat keine eigene Röhrenherstellung, also sind das wahrscheinlich gelabelte Sovtec, JJ oder China-Typen.
- Handcrafted in Petaluma, California
- 35 Watts, Pure Class A Power / 4xEL84, 6x12AX7, 1x5AR4
- 2 Channels (Rhythm & Lead)
- Bright/Fat Switch (Rhythm Channel)
- Independent Gain, Bass, Mid, Treble, Reverb and Master Controls per Channel
- Output Level Control (over all channels)
- Rectifier Select Switch (Tube/Silicon Diodes)
- Spring Reverb
- Parallel FX Loop w/Mix Level Controls
- Slave Out w/Level Control
- 1 Button Footswitch (Channel Select)
- Slip Cover
- FORMATS:
Head (Width 26-3/8 inches)
2x12 Combo • V30 Speakers
4x10 Combo • Jensen Vintage Alnico Speakers
Da es sich um einen Dual Rectifier handelt, kannst Du zwischen zwischen zwei Gleichrichtertypen wählen, einmal Diodengleichrichter und Röhrengleichrichter. Ich würde in Deinem Fall die NORMAL-Einstellung wählen. Das ist dann die 5AR4 Gleichrichterröhre.
SOLID STATE (HI POWER) calls up the silicone diode rectifiers offering more punch, a tighter attack with added brightness and substantially more headroom. This would be the preferred position for loud clean playing or tight rhythmic playing in the Lead channel with a high front end Volume setting (high gain.)
The VACUUM TUBE (NORMAL) position takes a power section walk down memory lane, paying tribute to those vintage gems of yesteryear. In those early days of amplification, the only rectifiers available were tubes. Unbeknownst to their creators, these sweet sounding amplifiers would someday become neglected relics as the demand for higher volumes and more power per package led to the abandonment of the tube rectifier in favor of the five cent silicone diode’s greater efficiency. With this decision went m uch of the sweetness and soul, and by the mid 70’s, most amps were loud and efficient, but unfortunately...usually harsh.
We wanted the Dual Rectifier series to capture that “thing” that you “can’t quite put your finger on...but you know it when it’s got it.” Soul, Personality and Feel. The VACUUM TUBE position gives you a sweetness of sound and a very liquid feel that simply cannot be duplicated in any other way. This position shines for single note lead work in either channel and recreates that oh-so-soulful clean sound in the RHYTHM channel that was previously unavailable in all but the best vintage amps. If you are like most of the playe rs we know, you’ll probably end up leaving your MAV set to the VACUUM TUBE position, but regardless of your preference the RECTIFIER Select switch gives you options that you won’t find anywhere else and versatility that makes the MAVERICK a born vintage performer in any stylistic arena.
Zusätzlich kannst Du auch auf der Rückseite den Rhythm Channel höhenreicher oder vintage like schalten. In der FAT-Position hast Du den Vintage Charakter, den Du wahrscheinlich bevorzugst.
RHYTHM VOICE:
This two position mini toggle provides two different voicing possibilities in the RHYTHM (TOP) channel. The two choices are BRIGHT and FAT. BRIGHT endows the MAVERICK with one of the most beautiful clean sounds ever auditioned by adding sparkle to the super highs and revoicing the mids to produce a sweet elastic character. At the same time a couple of secret headroom tricks are pulled to deliver clean power that boasts the attack, clarity and cleanliness of amps twice the MAVERICK’S rated power. This position would be the natural choice for most all clean
rhythm or lead work where crisp attack and maximum dynamics are essential.
The FAT position switches several components internally to produce a different gain structure, giving the RHYTHM channel a whole new personality. FAT lowers the treble region and boosts the mids. The result is the perfect link (missing in many amps) between clean and lead channels. It converts the RHYTHM channel into a threshold of distortion mode. This position delivers the added gain and focus that allows single note work to howl with authority-as if it were being pumped through a lead mode- yet allows you to work with a wide range of gain that is lower and more dynamic by nature than that of a full blown lead mode. FAT is the perfect choice for those “almost clean” parts when chording or lead work that demands hearing more of the guitar’s inherent character. FAT also can be just what the doctor ordered for weak or anemic pickups that just don’t have that get up and go. Like having two modes in one, many players have found the RHYTHM channel of the MAV to offer more usable sounds than one might find in two channels of many channel switching amplifiers.
Ich hoffe das erklärt Dir etwas, wie man sich da herantasten kann. Viele Gitarristen scheuen es sich damit auseinander zu setzen. Deshalb sagen sie dann auch: "Das Ding ist Scheiße!"
Habe etwas Geduld und baue mal die Sounds aus dem Manual nach, das hilft schon.
Viele Grüße, Ray