LITERATURANGABEN
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[Wright_2004] Michael Wright: Ibanez Maxxas MX-2. In: Vintage Guitar Magazine, 08/2004
Hallo zusammen, ich bin aktuell mal wieder über den oben genannten Referenzartikel von dem bekannten Musikjournalisten Michael Wright über die Ibanez MAXXAS gestolpert. Beim Lesen sind mir mehrere Fehlinformationen und Ungenauigkeiten aufgefallen und ich fühle mich deswegen genötigt, in den Besserwisser-Mode umzuschalten und bestimmte Details richtigzustellen.
Die Tatsache, dass das abgebildete Instrument gar nicht dem Originalzustand entspricht (getauschte Potiknöpfe, nachgerüstete Schalter), wird nicht erwähnt bzw. es wurde vielleicht nicht erkannt, aber darum geht's nicht.
Ibanez Maxxas MX2
Michael Wright
Vintage Guitar Magazine August 2004
When you look at the elegant lines of the Ibanez Maxxas, it’s easy to think of this guitar as sculpture, but not really as a potato. Nevertheless, spud-dom is where this guitar was headed before its turnaround into art.
The story of the Maxxas began in the mid 1980s, when folks at Hoshino began to shift thinking about guitar design from two to three dimensions. Rich Lasner, then a designer for Hoshino (USA), was given the task of coming up with something new. His original idea was to build a semi-hollowbody without soundholes (so it looked like a solidbody). Working with Mace Bailey as the builder, the first guitar was sort of constructed on the fly with a bandsaw and router. For better or worse, company president Ken Hoshino thought the prototype looked like a potato, and the design was rejected. Lasner went back to the drawing board, this time creating a three-dimensional clay model to guide Bailey.
Ungenauigkeit: Es gab sogar drei Anläufe bis zur finalen Korpusform, von der "Potatocaster" über ein eher B.C.-Rich-artiges Design mit radikalen Hörnern bis hin zum abgerundeten Handschmeichler, den wir heute kennen.
Lasner gave the new “sculpture” the dramatically tapered sides and, because he disliked neck plates, a rounded heel with countersunk screws drilled into the wood. The body was made of Honduras mahogany.
This design passed muster and was sent to Fuji Gen Gakki for production. However, the factory did not realize that this was to be semi-hollow, so the first Maxxas guitars, like the MX2, were solid. To power them, Ibanez worked with DiMarzio to develop new Ibanez USA pickups, which were installed in Bensalem, Pennsylvania.
Fehlinformation: IBZ USA Pickups wurden nicht nur in Bensalem, PA installiert (Firmensitz von Hoshino USA), sondern auch bei Fujigen Gakki.
This was the height of the locking vibrato era, and the MX2 came equipped with a recessed Back Stop Floyd Rose licensed vibrato.
Ungenauigkeit: Das Kind hat einen berühmten Namen, und zwar EDGE. Warum wird das nicht explizit erwähnt?
Hardware was a cool “smoked” color.
Fehlinformation: Die Hardware auf den MAXXAS-Serienmodellen war nicht Cosmo Black (das war vermutlich mit „smoked“ gemeint), sondern Chrom.
This guitar, serial number F 728483, was built in June, 1987.
Fehlinformation: Wie kommt er auf Juni? Das Jahr 1987 stimmt, gemäß der 7 nach dem F für Fujigen, aber die Sequenznummer 28483 gehört in den Bereich des Produktionsmonats September. (
Quelle)
The catalog listed Fountain Blue, Black Pearl, and Cranberry Red finishes, but only the first two were produced.
Fehlinformation: Im 1987er Dealer Sheet werden FB = Fountain Blue, BP = Black Pearl sowie RR = Ruby Red als Farbvarianten der MX2 aufgeführt, und diese drei wurden auch produziert. CR = Cranberry Red kam erst 1988 auf der MX3 und es gab noch weitere Finishes, die hier einfach mal unterschlagen wurden.
The MX2 is a remarkably comfortable and easy guitar to play. The tapers and thin edges balance the feel of substance with a light weight that doesn’t get in the way. The neck, as with subsequent Ibanez guitars, is extremely thin, with a relatively wide and flat fingerboard. The pickups combine hot response with quiet crispness. There’s really nothing here not to like.
By ’88, the MX2 was joined by the MX3, which was semi-hollow. Catalogs show MX4 and MX5 models, but there’s no evidence these were ever produced.
Ungenauigkeit: Okay, das kann man dem Autor zur Abwechslung nicht ankreiden, damals war die Existenz der MX5-Samples tatsächlich noch nicht bekannt.
The Maxxas guitars were supposed to be their own line of new guitars, which is why they had different headstock shapes that proclaimed “Maxxas: A Division of Ibanez.”
Ungenauigkeit: Es gibt keinen Doppelpunkt und MAXXAS ist in Großbuchstaben geschrieben.
However, despite a decent press response and excellent craftsmanship, the Maxxas concept did not catch on, and they ended up becoming another of those interesting side roads off the mainstream of guitar history.
Only 45 of the black and 100 of the blue MX2s were produced, with 320 MX3s produced in ’88. Not the rarest of birds, but unique enough to be worthy of attention for the discriminating collector.
Ungenauigkeit: Diese Zahlen erscheinen aus der Luft gegriffen, oder zumindest unvollständig und nicht genau aufgeschlüsselt. Es ist eine Behauptung ohne Nachweis, aber ein "Vintage Guitar Magazine" ist ja keine wissenschaftliche Zeitschrift, bei der das im Review-Prozess (hoffentlich) aufgefallen wäre.
Mehr ist mir bisher nicht aufgefallen. Hugh! Ich habe gesprochen.