peter55
A-Gitarren, Off- & On-Topic
Armer Peter.........., ist in der "Plastikzeit" aufgewachsen
Peters erste hat auch einen Knüpfsteg und Metallwellen ...
Greetz
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Armer Peter.........., ist in der "Plastikzeit" aufgewachsen
noch was zur Alterbestimmung
Die Schriftart auf dem Etikett: vor dem Krieg wurde häufig noch "Sütterlin"-Druckschrift verwendet.
Dann könnte das J evtl. ein S sein.
Ich habe eine Reclam-Sammlung (285 Bücher) .
..wobei natürlich wieder die schmale Stegeinlage dagegen spricht, die hätte da wie eine Messerschneide gewirkt......
Außerdem sieht sie einigen von denen wirklich verdammt ähnlich und die haben fast allesamt keine "Knüpfstege":
http://www.earlyromanticguitar.com/erg/components.htm
Die Größe lässt sich damit erklären, dass es einfach eine klassische Gitarre ist, die noch nicht nach der heutzutage üblichen spanischen Bauweise gebaut wurde. Die Arthur John scheint ja um 1920 gebaut worden zu sein und das war erst die Zeit, als sich die spanische Bauweise langsam durchgesetzt hat.
You will see bridge pins on steel-string guitars, but they are very different, designed for ball-ended strings. The steel-string guitar bridge pin has a hole to thread the string through. The 19th century guitar bridge pin is a tapered wooden peg that holds the strings in place with friction by tying a knot in the string. Never put steel strings on a classical guitar; bridge pins do not indicate whether the guitar is steel or nylon strung. Later guitars toward the mid 19th century used tie holes to secure the strings, which is most commonly employed today for classical guitars.
The standard modern classical guitar scale is 650mm distance from nut to bridge. Some modern guitars are even 660mm scale, which was thought to improve volume and projection, but at the expense of playability. The scale length of early romantic guitars was typically shorter, 635 being perhaps the most common, but scale varies widely between 596-650, with most being 620-635mm. Staufer used 4 main string lengths, 640mm, 625mm, 607mm and 596mm. Virtually all Legnani style instruments by Viennese makers use either the 607 or 596mm scales, and Panormo around 630-635. Scale varied by maker, by country, and according to the original customer's hand size.
Surprisingly, the modern 650mm scale was a very common scale for French romantic guitars, but not for Spanish guitars. The body of French guitars is rather small, but the bridge is very low in the table, which gives a greater string scale and gives a characteristic sound for Paris or Mirecourt guitars. (From Francoise Sinier). Baroque guitars had similar construction, so it is not surprising to find early 19th century guitars with bridges toward the end. Also, Baroque guitars used typically 650 scale, so some early guitars were also 650. Some Baroque guitars were even longer, 660-670mm. Over time this was shortened, but by Torres' day, 650 had become the standard again.
Das war doch schon geklärt …Höchstens Geigen dürfte er gebaut haben
ich kann dir wohl ein bißchen weiter helfen was Arthur John betrifft. Habe selbst einige Gitarren und bin durch Zufall auf deine Beschreibung der Gitarre gestoßen.
Arthur John war eigentlich Geigenbauer und Experte für alte Geigen. Er war ein Onkel meines Vaters, der in Hamburg aufgewachen ist.
Seine Geschäft und die Werkstatt hatte er ganz in der Nähe des Bahnhofs Hamburg Sternschanze. Seine Geigen hat er in den 1920er Jahren bis nach Amerika verkauft.